Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital (KODIG) pada Elemen Pemahaman IPAS pada Fase B
DOI:
https://doi.org/10.54259/diajar.v3i3.2621Keywords:
Photosynthesis , Digital Comics , Learning Media , Addie Method , Expert ValidationAbstract
This research aims to increase students' reading material about photosynthesis and utilise technology by developing digital comic-based learning media entitled "What is Photosynthesis". This comic is designed in digital form to be easily accessible without cost. Media development uses the R&D (Research & Development) method and the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The research was conducted at SD Negeri 188 Pekanbaru in the even semester of the 2023/2024 academic year involving students in grades IV A and IV B. The data was collected through a questionnaire with two questionnaires. Data were collected through questionnaires with two trials, namely small group trials and 1:1 trials. Validation by media experts involved six aspects: cover, opening page, word balloons, background, language use, and material, with all aspects getting a very valid category (87.5%-100%). Implementation involved 10 students in a small group trial (average result 98%) and 4 students in a 1:1 trial (average result 99%). Two grade IV teachers were also involved with an average result of 99%. These results show that the digital comic "What is Photosynthesis" is very feasible to use as a learning media in schools.
Downloads
References
Sanjaya, W. ”Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran”, Edisi 1. Jakarta : Kencana, 2015. h. 129. [1]
M, Muhasim, ”Pengaruh Teknologi Digital Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik”. Palapa, vol. 5, no. 2, pp. 53-77, Nov. 2017.[2]
Utariyanti, I. F., Ulfa, S., & Zaenab, S. (2015). ”Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik dalam Materi Sistem Pernapasan pada Siswa Kelas VIII MTs Muhammadiyah 1 Malang”. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 343–355.[3]
Sugiyono. ”Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D”, Edisi 1. Bandung : Afabeta. 2011.[4]
Sugiyono. ”Metodologi Penelitian Administrasi”, Yogjakarta : CV Alfabeta. 1997[5]
Sugiyono. “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D”, Bandung : Alfabeta. 2016[6]
Sugiyono. “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D”, Bandung : CV. Alfabeta. 2013[7]
Sugiyono. ”Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D” Edisi 1. Bandung : Alfabeta. 2018. h 523-526[8]
Pandanwangi, et al. ”Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Kompetensi Berbahasa Pada Siswa Kelas 3 SD”, Jurnal Cakrawala Pendas Vol 5 No 2 Edisi Juli 2019[9]
Suwitri, Muharramah. “Pengembangan Komik Cerita Rakyat Asal Usul Sungai Sorai untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar”. Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau. 2021[10]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Winna Rahmayani, H. Syahrilfuddin, M. Jaya Adi Putra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
Penulis mengakui bahwa DIAJAR (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran) sebagai publisher yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain, seperti: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dan lain-lain. Dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada DIAJAR (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran).